Margreet Faber, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat van het project A7/A8 Amsterdam – Hoorn, neemt omwonenden en stakeholders mee en vertelt wat er bij het project gebeurt. ‘De informatie die ik samen met het omgevingsteam buiten ophaal, koppel ik weer terug aan collega’s’.
Van buiten naar binnen
De omgevingsmanager is verantwoordelijk voor het contact met de omgeving. Margreet: ‘Ik verbind de projectbelangen met de belangen van de omgeving. We werken immers aan een weg die van en voor iedereen is. Daarom is het noodzakelijk te weten wat er buiten leeft. Dat doe ik door in gesprek te gaan met onder andere omwonenden en stakeholders zoals gemeenten en maatschappelijke organisaties. Met de informatie die we op deze manier krijgen, werken we het ontwerp en de inpassing van de weg steeds verder uit.’
Margreet werkte na haar studie economie bij het ministerie, aan de milieukant van vraagstukken op het gebied van mobiliteit. Denk daarbij aan het stimuleren van schonere voertuigen en brandstoffen. Na de overstap naar Rijkswaterstaat adviseerde ze projecten onder meer over luchtkwaliteit. ‘Sinds 2 jaar ben ik als omgevingsmanager betrokken bij infrastructurele projecten. Het is met name het contact met mensen en het meedenken in oplossingen voor uiteenlopende vragen en wensen dat mij erg aanspreekt. Alles draait om informeren, verbinden en vertrouwen hebben in elkaar. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn. Als je elkaars belangen maar respecteert, in gesprek blijft en dezelfde taal spreekt. Dan kom je samen verder’, weet Margreet.
Veel aandacht voor ontwerp en inpassing
Het is ongelofelijk wat er allemaal moet gebeuren voordat de schop de grond in kan. De planuitwerking is een heel zorgvuldig proces waarin veel aandacht wordt besteed aan het ontwerp en de inpassing van de weg. Het basisontwerp uit de verkenning wordt verder gedetailleerd en verfijnd. ‘In een landschapsplan wordt de vormgeving van de bermen, groen, schermen, waterpartijen en eco- en viaducten verder uitgewerkt’ legt Margreet uit. ‘Daarbij maken we gebruik van de inbreng van de omgeving via bijvoorbeeld ingediende zienswijzen en de kansen die de betrokken partners in het project zien en met ons delen.’
Eerst ontwerp gereed, daarna effectonderzoeken
Momenteel gaat veel aandacht uit naar het optimaliseren van het ontwerp. Margreet: ‘Zodra we dit ontwerp definitief hebben, kunnen we starten met de effectonderzoeken. Dit zijn de onderzoeken die de gevolgen voor geluid, luchtkwaliteit, natuur en water in beeld brengen. We hadden verwacht deze al de komende periode met de omgeving te kunnen delen en met hen het gesprek over eventuele maatregelen te voeren’. Door het besluit dat de Minister moet nemen over het budget en de inhoud van het project laat dit nog even op zich wachten. Hoeveel extra tijd hiervoor nodig is, wordt de komende periode duidelijk.
Margreet: ‘De komende tijd werken we in ieder geval door aan de onderdelen inpassing, biodiversiteit en duurzaamheid. Vorig jaar hebben we gesprekken gevoerd met onze partners over kansen die zij en wij hiervoor zien. We zetten deze gesprekken voort en hopen kansen te kunnen verzilveren. Ook het onderzoek naar kabels en leidingen onder en rondom de weg kan doorgaan, net als bodemonderzoeken waar we kijken naar de kwaliteit van de bodem.’
Tot slot!
De afgelopen periode zijn we door corona minder zichtbaar geweest dan wenselijk. Na de corona beperkingen gaan we vaker het gebied in en spreken we u graag persoonlijk. Binnenkort meer hierover.
Wij hebben in het projectteam en met onze partners afgesproken dat we blijven communiceren, ook als de planning en inhoud van het project nog niet helemaal zeker zijn. Dus houd vooral de website in de gaten en abonneer u op onze nieuwsbrief, zodat u het laatste nieuws in uw mailbox ontvangt.