De resultaten van deze onderzoeken worden verwerkt in onder meer een milieueffectrapport. Dit document wordt gebruikt voor het ontwerptracébesluit en later het tracébesluit.
Voordat we met geluidsonderzoeken aan de slag gaan, hebben we verkeersberekeningen nodig om de gevolgen voor de omgeving te onderzoeken. We verwachten komend najaar deze berekeningen uit te voeren en werken vervolgens aan de onderzoeken die de milieugevolgen in beeld brengen. In de volgende stap onderzoeken we of en welke maatregelen nodig zijn om mogelijke negatieve gevolgen voor de omgeving te voorkomen of te verminderen. Voorbeelden van maatregelen bestaan in eerste instantie uit het toepassen van stiller asfalt dat het geluid van de banden over de weg vermindert. Met stiller asfalt wordt de impact van geluid op de omgeving kleiner. Als dit niet voldoende is, worden maatregelen zoals geluidschermen of -wallen onderzocht. In 2022 verwachten we de resultaten met u te kunnen delen. Daarnaast maakt Rijkswaterstaat een landschappelijk inpassingsplan, hierin is aandacht voor inpassing van de weg in het landschap en de aankleding en beplanting.
Op dit moment kunnen we dus nog niet zeggen hoe het ontwerp van de weg en eventuele maatregelen waaronder geluidschermen of wallen en zonnepanelen er uit gaan zien. Ons uitgangspunt is dat we altijd zoeken naar de beste oplossing die aansluit bij de wet- en regelgeving en die tegelijkertijd de wensen van omwonenden zo goed mogelijk een plek geeft.