Is de verbreding van de weg nog wel nodig?

07-06-2021
17 keer bekeken

Op deze pagina leest u het laatste nieuws rondom de verbeteringen van Rijkswaterstaat aan een betere bereikbaarheid van het gebied tussen Amsterdam en Hoorn. 

Als eerste op de hoogte?

Ontvang de nieuwsbrief door u aan te melden via onderstaande button. 

Aanmelden ›

 

Het is minder druk op de weg en het blijkt dat veel werk thuis kan worden verricht. Ook lieten bedrijven al weten dat hun personeel na de coronacrisis niet meer massaal hoeft terug te keren naar kantoor.

Aan de andere kant hunkeren mensen er weer naar om terug te keren naar hun oude werkplek en de collega’s. Veel mensen vragen zich af of het nog wel nodig is om de A7 en A8 tussen Amsterdam en Hoorn te verbreden

Voorbereidingen voor de lange termijn

Lang voordat we kennismaakten met corona constateerden we dat het te druk was op de A7/A8 tussen Amsterdam en Hoorn. Omdat het onze verantwoordelijkheid is om Nederland voor te bereiden op een groeiend aantal verkeersbewegingen deden we onderzoek naar de bereikbaarheid en doorstroming op weg en spoor aan de noordkant van Amsterdam.

De overheid maakt hierbij gebruik van scenario’s die meer vertellen over onder andere leefomgeving en economische ontwikkelingen. De Toekomstverkenning Welvaart en LeefOmgeving (WLO), opgesteld door het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau, is de basis voor veel beleidsbeslissingen. In dit scenario houden de onderzoekers rekening met trends en toekomstige onzekerheden zoals bevolkingsgroei en verstedelijking, economische groei en internationale handel en infrastructuurprojecten.

Groei van verkeer en bevolking

Uit de scenario’s blijkt dat het aantal auto’s harder stijgt dan de bevolkingsgroei. Daarbij  wordt er al vanuit gegaan dat er in de toekomst meer wordt thuisgewerkt dan voorheen. Hiermee lossen we  de groei van de mobiliteit niet op. Ons land telt in 2030 ruim een miljoen meer mensen dan nu en ook zij gaan zich verplaatsen. De aantrekkende economie en de bevolkingsgroei die verwacht worden, zorgen ook voor een structurele toename van het verkeer dat in de toekomst (2030-2040) van de A7 en A8 tussen Amsterdam en Hoorn gebruik maakt. De verbreding van deze wegen blijft daarom noodzakelijk.

Totaalpakket aan maatregelen

De planuitwerking voor de A7/A8 is één van maatregelen om de bereikbaarheid van het gehele gebied tussen Amsterdam en Hoorn te verbeteren. In de structuurvisie is ook gekeken naar het onderliggende wegennet, spoorinfrastructuur en spoorbenutting, werkgeversaanpak, fiets en regionale inpassingsmaatregelen. Dit is afgesproken met de minister, de betrokken gemeenten, de provincie, de waterschappen, de vervoerregio en ProRail.

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.